söndag 20 mars 2011

Hur många lingon finns det i världen

Glada Hudik...vad är det? Tänker jag som inte alls har koll på detta glada gäng. Men efter lite reseach (mer än 25sek igen, jag är nog värdelös på reseach...) så har jag fått mig en bild av Mats Melin (ICA reklamens Jerry) och Co. Det som gör mig extra glad är att dessa utvecklingsstörda människor får spela varsin roll i filmen. Annars var jag rädd för att de bara skulle visas upp och utnyttjas. Men så är det alltså inte.

Även om jag tycker att det handlar om dessa charmiga utvecklingsstörda personer som befinner sig på ett dagcenter så är manuset skrivet runt den 30-årige, arbetslöse Alex (Sverrir Gudnason, Isländsk) som blir utsparkad av sin "arga" flickvän, Lisa (Cecilia Forss- ICA reklamen och I rymden finns inga känslor (2010)). Han flyttar då till sin bror som bor i Hudiksvall. Alex får jobb på dagcentret och får en unik kontakt med Kjell-Åke (Mats Melin), Filippa (Theresia Widarsson), Ebbe (Bosse Östlin), Katarina (Ellinore Holmer) och Kristina (Maja Carlsson) som alla har dolda talanger inom musik och teatervärlden. Alex bestämmer sig, mot föräldrarnas samtycke, att anmäla gänget till en talangjakt på TV.

Förutom Glada- Hudik teatern, Cecilia Forss och Sverrir Gudnason finns även Claes Malmberg, Vanna Rosenberg, Marie Robertson och min favorit Eva Funck med.

Men självklart finns det några minus som jag måste ta upp. Manuset är inte speciellt välskrivet, men kanske behövdes inte det? Sen har jag svårt för Vanna Rosenberg som jag tycker spelar lika dant i alla sina roller...hon har helt enkelt blivit för enformig. Sen tycker jag Oscar Linnros hitlåt "från och med du" blir klyschig...men kanske ger den andra en förstärkning till "feel good" känslan som jag redan känner?! Sedan är längden lite för lång, man kunde ha nöjt sig med 90min (den är 80). Men detta förstör inte helheten, så gå gärna och se denna charmiga "feel good" film.

Betyg: 3
Hur många lingon finns det i världen? (2011)

Inga kommentarer: