måndag 28 mars 2011

I Am Number Four

"Smallville" möter "Heroes" skulle jag kunna sammanfatta den. Historien är ok, den finns nio stycken "superman" på Jorden som flytt från en annan planet. Men skurkarna som dödat alla på deras riktiga planet har nu hittat dom och de dödar dom en efter en i nummerordning. Vi får följa nummer fyra, John Smith, som känner hur nummer tre dör. Han har inte lärt sig sina krafter ännu, och avslöjar sig själv gång på gång, detta leder till att John och hans beskyddare, Henri får flytta runt en hel del. Filmen börjar lite överdrivet i Florida för att sedan förflytta sig till Paradise, Ohio.

Jag förstår inte riktigt varför de onda skall döda dom i nummerordning, men vid varje slakt erövras ett symboliskt smycke...kanske måste dessa samlas i rätt ordning för att de onda skall få ut deras krafter?...

Filmen är välgjord effektvis och skall ses på bio, utan tveckan. Det är Michael Bay som producerat den- Transformers (2007 & 2009)- regisserat den har D.J. Caruso- Disturbia (2007). Skådespelet är väl lite si och så, det viktiga är att alla är assnygga, unga, vältränade och solbrända... Henri spelas av Timothy Olyphant, en man i sin bästa ålder (43 år) som försökt slå igenom ett tag nu, men inte lyckats. Jag tycker han ger ett säkert intryck och Sam som spelas av Callan McAuliffe, en ung (född 1995) Australiensisk skådespelare, är de bästa i filmen...ja, och hunden förstås.

Det stora minuset går till skurkarna, de spelar dåligt, och ser fjantiga ut!!! Ok, det finns massor av frågetecken i filmen, exempelvis varför John, Henri och de andra utomjordingarna ser ut, pratar och har samma känslor som vi människor. Men det hade ju stålmannen också...

Jag gillar effekterna och hur athletiska de olika numrerna är...dessutom får number six en skönklyschig entré i filmen med hjälp av Adele's "Rolling in the Deep" kolla in länken: http://www.youtube.com/watch?v=rYEDA3JcQqw om ni vill höra låten...

Jag är ganska säker på att det blir fler I am Number Four filmer...men kanske skulle man gjort en bioserie av det istället...

Nu kanske ni tycker jag har varit positiv och ger ett lågt betyg, men faktum är att den inte ger mig något nytt, skådespelet och designen på skurkarna är dålig och den är gjord för den yngre publiken med alla dessa onaturligt snygga skådisar som bara kommer ge oss mer komplex över hur vi själva ser ut, därför tycker jag inte den behöver mer än en 2.a!

Bioaktuell: 2.a
I Am Number Four (2011)

Inga kommentarer: