söndag 20 november 2011

the Twilight Saga: Breaking Dawn del 1

Handlingen tar oss direkt till bröllopet mellan Bella och Edward. Självklart plågas den stackars Jake även nu. Alla som läst böckerna har full koll på att huvudhandlingen är att äntligen skall de ha SEX!!! Wiiiihiiii, Bella vill ha sex med en vampyr i mänsklig form...hur skall detta gå?!!!
Så drar de iväg på smekmånad och skall ha het, djurisk...eller vänta lite nu...hoppar min fantasi iväg nu? De är 18år och Bella är ju oskuld...kanske blir det pinsamt tafatt. Men Edward har ju levt hur länge som helst och haft sex med kvinnor under massa olika tidsåldrar...han vet vad han gör.
Lite musik, lite bad i månskenet...lite goosigos i sängen...så har Edward sönder sängen...Bella (lite halvhjärtat) "It's ok"...

VA!!!!, var hennes replik verkligen så?!! Klipp till svart, direkt till nästa morgon...SÅÅÅÅ DÅLIGT!!! Sen hade Bella fått lite blåmärken och Edward blev helt förstörd och lovar att aldrig mer röra henne, så blir Bella olycklig...Zzzzzz, åh, förlåt!
Jo, huvudämne #2- Bella blir gravid, så då förstår alla att deras sexliv funkade...även om man inte riktigt förstod det på bild. Nu börjar i allafall saker hända. Det är ruggigt intressant att de skapar en ny art. Detta har aldrig hänt förut och ingen visste ens om det gick. Men kommer Bella överleva graviditeten? Med hjälp av dataanimation, och snygg sådan, får man henne att se helt anorektisk ut, men en stor blåslagen mage.
Jake kommer till Cullens där Bella håller sig gömd och hälsar på, han har svårt att hålla känslorna i styr. Varulvarna tycker att Cullens har brutit deras överenskommelse och vill döda avkomman. Jake bryter upp med Sam och de andra. Han är nu sin egen Alfa-hane.

Ja, nu skall jag ju inte avslöja mer. Men jag kan säga att regissören Bill Condon har gjort ett ganska bra jobb med denna del. Fotot över Washington State är underbara, för min del är det fortfarande för mycket musikvideo över det, men jag är inte heller målgruppen. Jag har hört att denna fått dålig kritik, men jag förstår inte riktigt varför, för så dålig är den inte. Slutet är bra, och jag ser fram emot del 2.

Tyvärr är fortfarande skådespelet från Kristen Stewart och Robert Pattinson dåligt och enformigt. De är lite för begränsade. Sedan väljer man att dra ut på delar i manuset som inte ger speciellt mycket och då blir det tråkigt och man vill bara att historien skall komma vidare. Men den är inte så dålig som New Moon!

Betyg: 3.a
the Twilight Saga: Breaking Dawn del 1 (2011)

Inga kommentarer: